31 Aralık 2010 Cuma

Kemençe Kursu Öğretmeni Yunus Emre Kurt Telefonu: 0542 711 92 56


Beykoz/Paşabahçe Gümüşsuyu'nda Kemençe Ustası Ayhan KAYA ve İcracısı Yunus Emre KURT Usta'nın Kemençe yapım ve eğitim atölyesi...Kemençe konusunda yapım, tamir, bakım ve kurs hizmetlerinin verildiği sıcak bir ortam Ayhan Kaya-BEYKOZ KEMENÇE ATÖLYESİ.. İletişimi:
Kemençe Yapım Ustası Ayhan Kaya Telefonu:0535 791 00 60,
Kemençe Kursu Öğretmeni Yunus Emre Kurt Telefonu: 0542 711 92 56
Adres: Gümüşsuyu Çiftehavuzlar Yolu No:55 Paşabahçe Beykoz İstanbul

Kemençe Yapım Ustası Ayhan Kaya Telefonu: 0535 791 00 60


Beykoz/Paşabahçe Gümüşsuyu'nda Kemençe Ustası Ayhan KAYA ve İcracısı Yunus Emre KURT Usta'nın Kemençe yapım ve eğitim atölyesi...Kemençe konusunda yapım, tamir, bakım ve kurs hizmetlerinin verildiği sıcak bir ortam Ayhan Kaya-BEYKOZ KEMENÇE ATÖLYESİ.. İletişimi:
Kemençe Yapım Ustası Ayhan Kaya Telefonu:0535 791 00 60,
Kemençe Kursu Öğretmeni Yunus Emre Kurt Telefonu: 0542 711 92 56
Adres: Gümüşsuyu Çiftehavuzlar Yolu No:55 Paşabahçe Beykoz İstanbul

3 Aralık 2010 Cuma

Uluslararası Kemençe Sempozyumuna Karadenizli Akademisyen Sanatçılar Değer Kattı


Türk müziğinin vazgeçilmez çalgılarından biri olan kemençeyi ele alarak, tarihsel süreci, farklı coğrafi bölgelerdeki çeşitleri, icra farkları, üslupları ve gelişim aşamalarını incelemek ve yetiştirdiği en büyük icracılardan biri olan Cüneyd Orhon’u anmak, Onun kemençeye ve Türk müziğine katkılarını ayrıntılı olarak tartışmak üzere “Cüneyd Orhon Uluslararası Kemençe Sempozyumu” düzenlendi

İTÜ Sosyal Tesislerinde düzenlenen sempozyumda bu yıl Karadenizli akademisyenlerin sunumları ilgi çekti sempozyumda fark yarattı ve katkı sağladı. Müzikolog Dr. Abdullah AKAT sempozyumda "Karadeniz Kemençesi'nde İcra Farklılıkları: Görele Çevresindeki Çiftetelli Havaları ve Taksim Geleneği" başlıklı bildirisini sundu.

Kemençe Sanatçısı Rıza Can ÖZEL’de bölgesel çalım farklılıkları konusunda sunum yaptı.. Her iki akademisyen sanatçı Karadeniz Kemençesi’nin Türkiye ve Dünyada sesini yükseltmek konusunda ihtiyaç duyulan bir faaliyeti uyguladılar..


Dr. Abdullah AKAT “Yöre Sanatçıları Anadolu’daki farklı enstrumanlarla çalınan ezgileri Karadeniz Kemençesiyle icra edip yorumlayabiliyorlar” diyor..

Türk Musikisi Devlet Konservatuarı mezunu olan Dr Abdullah AKAT halen KTÜ’deki görevine devam etmektedir. Karadeniz yaptığı araştırmalarla ilgili sunumunda Karadeniz’de Kemençe dışında da pek çok enstrumanın kullanıldığını ve hem Anadolu hem de sanat Musikisinden etkilenen yöre sanatçılarının Kemençeyle Taksim Geleneği konusunda yaygın bir kültür oluştuğunu belirtti.


Rıza Can ÖZEL “Karadenizli Kemençe Üstatlarının 40-50 yıl önce çaldığı kemençe ve söylediği gaydeleri size sunmaya geldim” diyor..

İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı son sınıf öğrencisi olan Kemençe Sanatçısı Rıza Can Özel iki farklı Kemençesiyle Giresun ve Trabzon hattında başta olmak üzere Karadeniz’de etkin olan kemençe çalım teknik ve gaydelerini icra etti.. Karadeniz kültürü ve müziği konusunda geçmiş ve gelecek arasında otantik yapıya sadık kalarak köprü kurmayı hedefleyen Rıza Can ÖZEL sunum kalite ve farkıyla bu karakterini de sergilemiş oldu..


Prof. Nermin KAYGUSUZ yetiştirdiği öğrencileriyle birlikte Klasik Kemençeyle birlikte Karadeniz Kemençesinin de gelişmesi tanınması yönünde önemli çalışmalar yapıyor..

Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Öğretim Üyeleri’nden Prof Nermin KAYGUSUZ Karadeniz Müziği ve Kemençesi konusunda çalışmalar yapan öğrencileriyle birlikte aynı salonda Klasik Kemençe ile Karadeniz Kemençesinin de sesinin birlikte yükselmesine katkı yaptı..


3 gün Süren Sempozyumda pek çok yerli ve yabancı Müzikolog, Sanatçı konuyla ilgili bildiri ve sunumlar yaptı.

1-2-3 Aralık 2010 Tarihlerinde yapılan sempozyuma konser, bildiri ve konuyla ilgili sunumlar yapıldı:

Opening Speeches
• Prof. Nermin Kaygusuz
Kemençe Artist Cüneyd Orhon
• Prof. Dr. Cihat Aşkın
• Prof. Dr. Muhammed Şahin
• Aziz Yeniay-Head of Küçükçekmece Municipality

Keynote Speakers
• Dr. Bülent Aksoy
A Portrait: Cüneyd Orhon, Instrument Beyond Its Case: Kemençe

Slayt Show- Concert
Cüneyd Orhon-Özdal Orhon Recordings

Plaquet Ceremony
• Yrd. Doç. İhsan Özgen
• Öğr. Gör. Cafer Açın

1. Session- Panel: Cüneyd Orhon
Head of Session: Doç. Dr. Nilgün Doğrusöz
Prof. Nermin Kaygusuz, Prof. Nevzat Atlığ, Prof. Alâeddin Yavaşca San. Öğr. Gör. Sadun Aksüt, San. Öğr. Gör Necdet Varol, , Doç. Necati Giray

Concert
Suzidil Saz Semaisi- Emin Ongan
Hicazkâr Saz Semaisi-Kemal Niyazi Seyhun
Alpman
Kemençe: Nermin Kaygusuz
Kanun: Ayşegül Kostak Toksoy
Ud: Bilen Işıktaş
Viyoloncello: Rüya Kocamemiş

2. Session - Kemençe Performance in Turkish Music
Head of Session: Prof. Nermin Kaygusuz
• Doç. Dr. Nilgün Doğrusöz-Togay Şenalp
The Style and Accompaniment in Turkish Music: Seigneur of Kemençe Cüneyd Orhon
• Öğr. Gör. Sercan Halili
Analysis of Cüneyd Orhon’s three and four-stringed kemençe performance

Concert
Ağıt- Necati Giray
Kemençe: Nermin Kaygusuz
Kanun: Ayşegül Kostak Toksoy
Ud: Bilen Işıktaş
Violoncello: Cenk Öztürk

Dağlar Dağlar-Barış Manço
Kemençe: Lale Akay Umul
Gitar: Çağlar Şola
Vocal: Dila Oktay

16.30-17.30
3. Session-Kemençe Performance in 20th Century
Head of Session: Yrd.Doç. Neva Özgen
• Dr. Panagiotis Poulos
Cultural Identity and Musical Innovation in Turkish Classical Music through the Historical Trajectory of the Kemençe in the 20th Century
• Öğr. Gör. Hatice Doğan Sevinç
Position of Kemençe in the Popular Music

4. Session - Pear-Shaped Kemençe in Diverse Cultures
Head of Session: Prof. Şehvar Beşiroğlu
• Kavin Dawe
The Cretan Lyra in Performance
• Yrd. Doç. Dr. Gözde Çolakoğlu
Pear-Shaped Kemençe: Diverse Societies, Diverse Functions and Diverse Social Identities
• Öğr. Gör. Beste Esen
Musical Instruments Similar to Kemençe in Teke Region
• Arş. Gör. Kadir Verim
Pear-Shaped Bowed Folk Instruments Which Encountered in Anatolia

Concert
Şedaraban Saz Semaisi- Tanburi Cemil Bey
Kemençe: Erhan Bayram
Tanbur: Özer Özel

5. Session - Contemporary Performance Techniques in Kemençe
Head of Session: Yrd. Doç. Dr. Gözde Çolakoğlu
• Dr. Ozan Yarman
A Premier Contemporary Work for Two Kemençes and a Pianoforte
• Dr. Onur Türkmen
Contemporary Techniques Applied to Kemençe
• Dr. Yelda Özgen Öztürk
Contemporary Works for Kemençe

Concert
Karşılama- Onur Türkmen
Gün Işığı- Ayşegül Kostak Toksoy
Soprano Kemençe: Nermin Kaygusuz
Alto Kemençe: Güntülü Tarkun
Kanun: Ayşegül Kostak Toksoy
Ud: Bilen Işıktaş
Violoncello: Cenk Öztürk

6. Session - Technological Advances in Kemençe
Head of Session: Doç.Dr. Nilgün Doğrusöz
• Öğr. Gör. Tunç Buyruklar
Kemençe Quintet of Hüseyin Saadettin Arel
Kemençe Quintet Concert
Kemençe Beşlemesi- Onur Türkmen
Soprano Kemençe: Nermin Kaygusuz
Alto Kemençe: Gözde Çolakoğlu
Tenor Kemençe: Sercan Halili
Bas 1 Kemençe: Serdar Açın
Bas 2 Kemençe: Günay Uysal

• Dr. Ayhan Sarı
The First Writing Upon Kemençe in Traditional Turkish Music: Story of “Modern Kemençe-1926” and Developmental Point of View of Damla Kemençe
• Yrd. Doç. Ayşegül Kostak Toksoy
An Evaluation on Alto Kemençe
Concert with Alto Kemençe
Kanun: Ayşegül Kostak Toksoy
Alto Kemençe: Gözde Çolakoğlu
Violoncello: Cenk Öztürk
• San. Öğr.Gör. Lale Akay Umul
String and Tone Issue in Kemençe

Concert
Uzak- İhsan Özgen
Kemençe: Neva Özgen
Violoncello: Yelda Özgen Öztürk

7. Session - Kemençe-like Instruments
Head of Session: Dr. Bülent Aksoy
• Arş. Gör. Dr. Abdullah Akat
Performance Differences in Blacksea Kemençe: Çiftetelli Songs and Taksim Tradition around Görele Region

Blacksea Kemençe Concert
Rıza Can Özer
• Ehsan Zabihivar
Educational Method for Kamancheh
• Shahab Khaefı, Mıtra Jahandıdeh, Ahanalı Jahandıdeh, Masoud Khaefı
Using the Golden Section to Design a Kamanche
• Somayeh Ghazizadeh
Kayhan Kalhor and His Influences on Iranian Kamanche Players


Concert
Ferahfeza Peşrevi- Tanburi Cemil Bey
Ferahfeza Saz Semaisi- Tanburi Cemil Bey
Kemençe: Hatice Doğan Sevinç
Ney: Ali Tüfekçi
Kanun: Serkan Halili

8. Session - Workshop : A thousand years of magic the magic sound of the kamanche
Amnon Weınstein
Concert
Istanbul Duo
Boğaz’a Karşı-Sercan Halili
Piyano: Erman Turkeli
Kemençe: Sercan Halili

9. Session - Kemençe Education and Method
Head of Session: Doç. Dr. Nilgün Doğrusöz
• Yrd. Doç. Aslıhan Eruzun Özel
Methodology Problem in Kemençe Teaching
• Yrd. Doç. Neva Özgen
A General Prospect of Educational Methods for Kemençe

Yakup Aksoy Kemençe Öğrencisi-Karikatürist Aralık/2010
CÜNEYD ORHON ULUSLARARASI KEMENÇE SEMPOZYUMU
3 Aralık 2010 Cuma İTÜ Sosyal Tesisleri
Maçka/istanbul.

12 Kasım 2010 Cuma

Kemençe = Kültür, Spor, Eğlenceyi Birlikte Sunan Emsalsiz Enstruman


Yakup Aksoy Kemençe Öğrencisi-Karikatürist Kasım/2010
Şubat 2010'da başlayan kemençe öğrenme sevdam sayesinde her geçen gün kendimi ve kemençeyi daha iyi tanıyor ve keyif alıyorum.. İlerleyen zamanda notalar sese, sesler gaydeye dönüşmeye başlayınca Kemençe öğretmenimin "Artık ayaklarınla da ritim yapman lazım, gayde ve ritim beraber ve paralel olmalı." dedi. Ben bir taraftan gayde çalarken diğer taraftan ayaklarımla ritim atmaya başladım.. Öğretmenimin dediği çok mantıklı ve gerekliydi. Anladım ki sesin ritmi ve ahenki daha da güzelleşti böylece ama başka bir durum çıktı ortaya.. Yeterli kondisyonum olmadığı için diz ve ayaklarım arasındaki kaslar yorulmaya, ağırmaya başladı.. Bu durum Kemençenin aynı zamanda bir spor aleti olduğu gerçeğini gösteriyordu..

Kemençe öğrenme konusunda daha çok yol alabilmek için öncelikle ayak, diz bileklerini, kaslarını çalıştırmak parmak ve kolların egsersiz yaptırmak yoluyla kemençe çalar duruma hazır olması gerekiyordu.. Eksik olduğum bu konularda düzenli ve amaca uygun spor yapmaya başladım.

"Fa", "Si", "Mi" notalarını basan sol elimin işaret parmağı bir süre sonra yoruldu, ağrıdı ve kas gevşetici krem kullanarak çalışmaya devam edebildim.
Çalışmalarım sırasında sol elimin işaret parmağının ilk boğumu şişti, ağırmaya başladı. Nota basamayacak kadar yoruldu ve deforme oldu.. Kas gevşetici krem kullanarak ve düzenli alıştırma yaparak daha iyi performans ve kondisyon sağladım. Sonraki çalışmalarım düzenli antremanlarımla devam edebildi.

Kemençe çalan, dinleyen, horon oynayan kişiler toplum olur aynı ritimle hem spor yapar hem de bir kültürel ve sosyal etkinlik içinde eğlenir.
Kemençe dışında hiçbir alet bu nitelik ve kabiliyete sahip değildir. Yolda, izde, derede, tepede, vapurda, trende kemençe ve Karadeniz’linin olduğu her yerde ses ve horon birlikte yükselir "kemençeyle sosyal, kültürel, spor ve eğlence" zirve yapar..

Kemençe hem müzik hem de spor aleti gibi çalışıyor.. Kemençe çalarken sağ el ve bilek kaslar ve kol birlikte çalışıyor.. Sol el hem bilek hem de kol hareketleriyle ayak ve gövde ritimleriyle vücudun her yeri ve organı müzik eşliğinde hareket ediyor. Düzenli kemençe çalan bir icracı düzenli spor yapan bir niteliğe de kavuşuyor.. Kemençeyi çalan, dinleyen ve horon oynayanlar toplu bir “sosyal, kültürel sportif bir eğlence şöleni”nde birleşiyor..

Günümüzün en önemli Kemençe üstatlarından Katip Şadi "-8 Saat kemençe çalıp türkü söyleyerek yaylaya varırdık; horon kurar 4 saat'da öyle çalar oynardık.." diyor..
Karadeniz’de iz bırakan eski ve yeni Kemençe Üstatlarını incelerken kemençe ve sportmenliğin bir toplum karakteri olduğu gerçeğini öğreniyoruz. Başta Piçoğlu Osman, Bahattin Camurali, Fahrettin Dilaver, Katip Şadi, Yusuf Cemal Keskin, Mehmet Sırrı Öztürk ve bu sanatçılar gibi başarılı olan diğer üstatların hepsinin bedenen sportmen bir yapıya sahip oldukları görünüyor.. Hem üstat hem de çok kilolu bir Kemençe Sanatçısına rastlamadık araştırmalarımızda..

İyi kemençe çalmak için iyide sporcu olmak lazım.. İyi horon oynamak için sportmen bir beden ve gerekli kondisyona sahip olmak lazım.. Takım Oyununu bilmek lazım.. Horona uymayanı horondan çıkarırlar cünki.

Yine gerek video gerekse resimlerden gördüğümüz ve günlük hayatımızdan öğrendiğimiz bir başka durum da Kemençe Sanatçılarının özellikle horonu idare ederken hem kemençe çalıp, hem söyleyip hem koşup oynayarak performans gerçekleştirdikleri biliniyor..

Kemençe Karadeniz Bölgesinin bir enstrumanıdır.. Gerek çoğrafi şartlar, gerek kültürel ve sosyal birliktelikler bu enstrumanla bölgede olan kaynaşması ve bütünleşmesi bunu kanıtlamaktadır.
Zaman zaman Kemençenin dünü bugünü ve yarını hakkında farklı fikir ve söylemler ile kime ve hangi bölgeye ait olduğu tartışmaları devam ededursun.. Ama Kemençe hem geçmiş hem de günümüzde Karadeniz bölgesinde A'dan Z'ye her kişi olay ve objeyle bütünleşmiş o bölgenin ağzı, dili, kulağı, gözü, azığı, ekmeği, sevdası her şeyi olmuş.. Yaylada, köyde, şehirde, gurbette, düğünde ağıtta Karadenizli'nin olduğu her durum ve yerde o bölgenin coğrafyası, kültürü ve insanı ile bütünleşmiş şimdiki kimliğini bulmuştur.. Böylesine yamaç engebeli dere-tepe bir coğrafyada ancak Kemençe ve Karadenizli bir ve birlikte yaşar büyür.. Kemençenin Karadeniz dışında bir bölge ve kültüre ait olduğu görüş ve tartışması anlamsız ve gereksizdir. Sadece bir şekilde Karadenizde bulunan, yaşayan kişi ve toplulukların bu enstruman ve kültürden etkilenip sahiplenmesi, yaşatması hali vardır ki bu durum çok doğaldır.

Kemençenin sürprizleri ve karizması öğrendikçe; içine daha çok girdikçe artarak çoğalıyor.. Öğrenmek önü ve sonu olmayan bir derya.. Bu deryada yüzmek, eğlenmek, dinlenmek öbür kıyıya çıkmak kadar keyif verici bir şey..

"Ayhan Kaya-BEYKOZ KEMENÇE ATÖLYESİ=Yapım, Tamir ve Kurs Hizmetleri" Kemençe Ustası Ayhan Kaya, Kemençe Öğretmenleri Rıza Can Özel ve Yunus Emre Kurt'a teşekkür ederim..
Kemençe öğrenmekte öğretmekde sabır ve sevgi işi.. Öğrenirken gördüm ki bu sihirli alete dokunan her el sabır, hoşgörü ve çalışkanlığa da sahip oluyor.. Öğretmen ve ustalarım zaman ve durumları her ne olursa olsun bu konuda ilerlemem için çok gayret gösterdiler..Kemençe ile ilgili bir kaç yazı, çizi ve söz ettiğim de bu hizmeti de anmak hakkını vermek lazım diyorum..

Yakup Aksoy Kemençe Öğrencisi-Karikatürist Kasım/2010

15 Ekim 2010 Cuma

"-Kemençe Öğreniyorum"


Bu makaleyi yazmak için 7 ay uygulamalı çalışma-araştırma yaptım.
Trabzon Köprübaşı Güneşli Köyü-Yüksek sıra mevkiinde duyduğum ve içime işleyip kalan; beni hep heyecanlandıran nağmeler o sırada omuzlarında oturduğum Fevzi Kara'nın Kemençesinden yayılıyordu.. Geçen zaman içinde belki her türlü müzik beni etkiledi keyiflendirdi...Ama kemençenin yeri bambaşka.. Bu keyfi daha fazla yaşamak için kemençe öğreniyorum...
Kendimi mutlu etmek için bana göre zor ama imkansız olmayan bir hedef koydum: 2010 yılında Kemençe çalmayı öğrenip yıl bitiminde kendim için ve kemençe sevenler için mini bir konser vereceğim.. Ne kadar başarabileceğimi doğrusu bende çok merak ediyorum..
Kemençe öğretmenini bulmam ve bir kemençe satın alarak kursa başlamam 20 şubat 2010 ile 20 Eylül 2010 arasında “Kemençe Öğrenirken” ve eğlenirken yaşadıklarım ve öğrendiklerimi bu konu ile ilgisi ve sevgisi olanlarla paylaşmak istedim.

210 günlük Kemençe öğrenme programımda kesintisiz 10 gün durmadan kemençe çalmışım...
Bir yıl önce koyduğum hedef, verdiğim söz gereği...gaydeler çıkıp yürümeye başladı..
20 Şubat-15 Ekim 2010 Kemençe Öğrenirken Oluşan İstatistik Notları:
Kemençe öğretmenlerim:1-Ordu'lu Rıza Can Özel, 2-Giresun'lu Yunus Emre Kurt
Toplam Kurs Süresi.(20.02.10-20.09.10).(210 gün).......
Toplam Kurs..................(27 gün X 1 Saat)..27 Saat
Ders çalışma (alıştırma-antrenman)..............225 Saat
Toplam Çalışma Süresi.................(10 gün)=252 Saat
Kemençemin Tamir ve bakımını Ayhan Kaya yaptı..
Üç kez "mi" telini kopardım..
Bir kez "re" telini kopardım..
Bir kez "kemençemin kapağı" kırıldı..
Bazen ben evi terk ettim..bazen evdekiler terk etti evi..kemençemin sesinden..dolayı..
Şimdi 4 yıllık okulun ilk yıl yarım dönemlik kısmını birtirmiş kadar kendimi "kemençe öğrenmiş" sayıyorum..
Daha önümde (Allah sağlık verirse) 4 yıl=3 bucuk sömestre kadar bir eğitim süresi var..en az..ilk etapta..
Bakalım ortaya neler çıkacak..
Kemençe ve yay elimdeyken çıkan her nota yada gayde bana aynı hazzı veriyor..
Negatif enerjimi alıyor..masaj yapar gibi dinlendiriyor.. pozitif enerji yüklüyor..
Yorgunluğumu alıp rahatlatıyor..
Bir senfoni orkestrası kadar zengin ses ve sürprizlerle dolu kemençeyi anlamak, dinlemek, öğrenmek..çalmak harika bir duygu..

KEMENÇE ÖĞRENİRKEN NEREDEN BAŞLANMALI, NASIL DEVAM EDİLMELİ?..
Kemençe öğrenme işlemi için önce pratik ve nota bilgisi olan bir öğretici ve yapım, ses ve akort kalitesi yüksek bir kemençeye sahip olmak lazım.. Seçilen kemençe ve öğretici öğrencinin yöresine uygun ve yakın olmalı.. İyi bir kemençe iyi bir öğretici yanında kemençenin tamir bakımını yapabilecek bir Kemençe Ustası’na da ihtiyaç vardır. Eğer kemençenin bakımı yapılamaz akort verilemezse öğrenme ve uygulama yapmak mümkün olmaz..
Öğrenme süreci başlamadan önce kemençe akort aleti, kemençe muhafaza kılıfı-kabı, reçine, at kılı yay, defter, kalem hazır olmalı..
Kemençenin muhafazası, taşınması, korunması, anatomisi konusunda öğrenci eğitilmeli. Kemençe çok zarif ve nazik bir alet. Güneş, yağmur, nem ve farklı hava koşullarından çok çabuk etkilenen ve ses rengi değişen bir enstruman.. Çarpma ve düşmeler kemençenin yapısını sesini bozabilir..
Kemençe öğrenirken bir futbolcunun antreman kondisyon çalışması gibi düzenli her gün alıştırmalar yapılmalı.. Günde sabah akşam en az 2 saat çalışılmalı..
İstekli olanların hemen başlamasını öneririm..
Ayhan Kaya= BEYKOZ KEMENÇE ATÖLYESİ ve benzer yerler bu aktivite için en uygun yer olduğunu biliyorum..

Kemençe sadece sesi, duruşu, kimliği ile değil etki alanı, karizması ve liderliği ile de kültür, keyif ve eğlenceli birliktelikler sağlıyor.
Kemençe öğrenme aktivitem Ordu’lu Rıza Can Özel’in bana aldığı Sürmene tarzı tok ve kalın sesli kemençeme yayın dokunması ile başladı.İlerleyen zamanda kemençenin anatomik yapısı, ses düzeni, temel nota bilgilerini öğrendim. Daha sonra "Kemençe Sevdalısı" eski yeni pek çok sanatçı ve insanla tanışma ve arkadaş olma imkanı sağladı bana Kemençem...
Beşiktaş’ta Trabzon Kültür ve Yardımlaşma Derneği, Göreleli Mehmet Gündoğdu, Kemençe öğretmenim Yunus Emre Kurt, Karadeniz’in efsane Kemençe Üstadları Piçoğlu Osman, Bahattin Çamurali, Hüseyin Dilaver, Fahrettin Dilaver, Durkaya Kemal İpşir, Katip Şadi, Mehmet Sırrı Öztürk, Şevket Köroğlu, Yusuf Cemal Keskin ve günümüzde yaşayan birbirinden değerli pek çok sanatçı…
Anlatım ki Kemençenin sesi kadar karizması ve liderlik vasfı da var.. Yoksa etrafında bu kadar çok seven ve ondan faydalanan kitle nasıl oluşabilirdi ki..

Kemençemin yayı tele dokunduğunda çıkan titreşim ve ses her yerimi dolaşıyor masaj yapan iki uzman el gibi vücudumu ve ruhumu rahatlatıyor..
Kemençe ve yay elimdeyken çıkan her nota yada gayde bana aynı hazzı veriyor..
Negatif enerjimi alıyor..masaj yapar gibi dinlendiriyor.. Pozitif enerji yüklüyor..
Yorgunluğumu alıp rahatlatıyor..
Bir senfoni orkestrası kadar zengin ses ve sürprizlerle dolu kemençeyi anlamak, dinlemek, öğrenmek..çalmak harika bir duygu..
Kemençe beni olduğum yerden alıp uzaklara, okyanusta ıssız bir adaya, dağın zirvelerine, denizlerin ücra koylarına getiriyor.. Yoğun ve yorgun çalıştığım rutin işimden belki evim ve semtimden beni alıp tatil yapan dinlenen bir turistin dinlenmişliği gibi tekrar aynı yere daha kuvvetli enerjiyle döndürüyor.


KEMENÇENİN BUGÜNÜ VE YARINI HAKKINDA
Karadeniz bölgesinin simge müzik enstrumanı Kemençe bugün ehil olmayan "köşe dönücü" bazı eller tarafından tükedilip zarar verilsede bir başka oluşum Kemençe'yi Türkiye ve Dünyada yükseltmek için amatör ruhla akademik formasyonla ilerleyen çalışmalar yapıyor..
Kaynağında yetişen, o bölgeden beslenen, Karadeniz'in Kemençe Üstadlarının kültür ve heyecanını başarıyla sürdüren Yöresel Sanatçılarımız bölgeye ve Karadeniz Müziğine önemli katkı sağlıyorlar...
Kemençe dün olduğu gibi yarınlarda da Karadeniz Kültürü'nü temsil eden yaşatan, yükselen bir değer olarak ilerlemeye devam edecek..

Günümüzde Kemençe bir kısım müzik adamının "arabesk-pop tarzı" gayde icra etmelerinden dolayı değer kaybına uğruyor..
Elektro ritim ve benzer alet ve ekipmanla birlikte "piyasa tarzı" kemençe sanatçı ve gaydeleri TV'lerde boy gösteriyor ve "başkan obama", "kapsama alanı" besteleri disko-pop tarzı söylemlerle "Karadeniz Müziği" diye her yeri kaplıyor.. Daha çok "kısa yoldan para kazanma sevdası" maalesef "kemençe sevdasını" yok ediyor, zarara uğratıyor..

Karadeniz'in değişik yörelerinde doğup büyüyen alaylı gençler "akademik eğitim"le Kemençenin dünü ile yarını arasında sağlam köprüler kuruyor..
Karadeniz coğrafyasında doğup büyüyen ve o bölgenin zenginliklerini içinde üzerinde taşıyan yeni nesil Kemençe sanatçıları akademik eğitim sonrasında "otantik kemençe" ile yaptıkları çalışma ve sunumlar ile Kemençenin sevilmesi ve sonraki kuşaklara taşınması için başarılı çalışmalar yapıyor. Bu konuda çalışma yapan Tirebolu'lu Mehmet Gündoğdu ve Ordu'lu Rıza Can Özel bu tarz çalışma için örnek isim olarak gösterilebilir.. İcra, sunum, imaj, pazarlama vizyon anlamında bilinçli ve planlı hareket eden "hem alaylı-hem mektepli" bu akademisyenlere Kemençe'nin sesini yükseltmek için büyük sorumluluk düşüyor..

Günümüzde Picoğlu Osman, Bahattin Çamurali'nin yolundan giden sanatçılar en az akademisyenler kadar Karadeniz Müziğine katkı sağlıyor..
Karadeniz'de Usta-Çırak ilşkisiyle yetişen ve günümüzde Üstadların gelenek ve kültürünü yaşatan Karadeniz sanatçıları hem bölge insanı hem de Karadeniz Müziğine büyük katkı sağlıyor.. Mehmet Sırrı Öztürk,Yusuf Cemal Keskin, Katip Şadi ve aynı çizgideki sanatçılar bu çalışma ve oluşuma en iyi örnek olarak gösterilebilir.


Komşumuz Yunanistan'ın Eurovizyon Yarışmasına "Karadeniz Kemençesi" ile katıldığı günümüzde bu sihirli alete öz yurdunda halen "Gıy Gıy" muamelesi yapılması boş vermişlik ve acizliğimizin bir göstergesidir.
Kemençemizin ana yurdunda hak ettiği değer verilmeyişi; bizim daha çok çalışmamız için önemli bir neden olmalıdır.. Kemençeyi seven ve bu enstruman ve kültürü özüne sadık kalarak akademik bir formasyonla işler yorumlarsak Türkiye ve Dünyada "Kemençe Starları" çıkarmamız mümkün olur.. Kültürümüze ismimize sahip çıkmazsak, inanmazsak bize kimse inanmaz..
Doğru olan bu sihirli sesin emin ellerde yükselmesi bölgeyi, ülkeyi, dünyayı sarmasıdır.. Bu güzelliğin olacağına inanıyor, bu amaca yönelik çalışan yürekleri gönülden destekliyoruz..

KEMENÇE'NİN HAKKINDA: ANATOMİSİ, NEDİR, NASILDIR, SESİ NASIL VERİR?..
Kemençe, Güneydoğu Karadeniz bölgesinde yaygın olan ve rebap, keman türü yaylı çalgılarla akraba olduğu sanılan, bir yay yardımıyla çalınan üç telli geleneksel halk çalgısının adı olup, klasik kemençe ile karıştırılmasını önlemek amacıyla Karadeniz kemençesi ya da Laz kemençesi olarak da adlandırılmaktadır.

Coğrafi dağılım
Karadeniz kemençesi temel müzik aleti olduğu Giresun, Ordu ile Trabzon'un yanı sıra Kuzey Gümüşhane ve Batı Rize'de, kısmen Samsun sahilinde, Cumhuriyet döneminde Karadenizlilerin topluca göç ettiği Adapazarı, İzmit köylerinde ve büyük şehirlerde, 1923 mübadelesiyle Yunanistan'a giden Rumlar tarafından başta Selanik olmak üzere Kuzey Yunanistan'da yer alan göçmen köylerinde kullanılmaktadır.

Akort
Karadeniz kemençesi genellikle 4'lü aralık sitemine göre akort yapılır: E [mi] –A [la] –D [re)formunda akort edilmekle birlikte, nadiren de olsa tulum ezgileri genelde zilden çalınır; (özellikle Trabzon Maçka ve Kuzey Gümüşhane'de) da (A [la] – D [re] – D [re]) formu kullanılırki zil ve orta tel aynı akortta olur..

Yapım
Kemençenin gövdesi dut, karadut, akçaağaç, ardıç, ladin veya erik ağacından tamamen elde oyularak tip ve özelliklerine göre 3-15 gün içerisinde yapılmaktadır. Özellikle Görele,Vona (Perşembe), Ordu, Fatsa, Ünye, Eynesil, Mesudiye, Akyazı, Vakfıkebir, Akçaabat, Tonya, Maçka, Sürmene'de süreklilik arz eden kemençe yapımcılığı genellikle babadan oğula geçmekte ve yapımcılar hiçbir resmi eğitim kurumunun formasyonundan geçmemektedirler. 19. yüzyıla dek bağırsak olan teller yerini metal olanlara bırakmıştır. Teller inceden kalına doğru zil, sağır ve bom olarak adlandırılmaktadır.

Kemençenin bölümleri, anatomisi:
Kemençe başlangıç ile bitiş arasında 51 santimlik bir çalgıdır. Sesin oluştuğu tekne kısmının boyu : 41.5 cm’dir. Kemençenin ön yüksekliği : 5 .5 cm,Tutma yeri (sap)ın taban arka yükseklik : 5 cm’dir. Klavye: 8 cm, Klavye genişlik : 2.5 cm,
İki kaş arası mesafe : 3 cm’dir. Telin alt bağlantı kuyruğu : 10 cm, Zil ( ince-re sesi )tel : 0.25-028 mm, Orta tel (la sesi): 0.28-0.30 mm, Kalın tel (mi sesi) : 2 numara, sarma tel ( keman teli ). Yay boyu : 50 cm, Eşik yükseklik : 2 cm
Genişlik : 4.5 cm—2.5 cm, Kapak kalınlığı : 2 mm’dir.
Kemençe çoğunlukla sandalyede rahat oturularak çalınır..Hareketli horon gaydelerinde Kemençe icracısı gaydeyi ayakta icra edebilir..

Kemençede sesin oluşması yayın tele sürtünmesi ile oluşan titreşimin kemençenin eşiği ile kapağına inmesiyle başlar.
Ses eşikten sonra kapak ile tekne arasındaki direk vasıtasıyla gövdeye iner..Tel vasıtasıyla sap ve kuyruk kısmına doğru ilerler..Her iki yönden dolaşan ses kemençenin teknesinde buluşur çoğalır ve basılan nota ahenkine göre yükselir, dağılır..
Kemençe Karadeniz bölgesinde Giresun (Görele)’den başlayarak (Ağasar Bölgesi) Şalpazarı'na kadar inceden başlayarak kalına doğru sesi yükselir.. Sürmene’ye geldiğinde Kemençenin sesi daha tok ve keman tadına yakın olur..

Yakup Aksoy: Mantı Keyfi/ Kurucu Ortak, Karikatürist, Yönetim Danışmanı
13 Ekim 2010 Beykoz-İstanbul

28 Eylül 2010 Salı

KEMENÇE KURSLARI VE DERNEKLERE 1O ADET VE DAHA ÇOK SİPARİŞLERDE UYGUN FİYAT KAMPANYASI.


Ayhan Kaya-BEYKOZ KEMENÇE ATÖLYESİ, Kemençe Kursu Veren Dernek veya Kurumlara özel sipariş uzerine en az 10 tane ve daha fazla siparişlerde uygun fiaytalı kemençe kampanyası yapıyor.
Yöre ve kişiye özel niteliklerdeki özel yapım Ayahan Kaya Kemençeleri perdesi düzgün, çalım rahatlığı sağlıyor.. her geçen gün daha çok usta ve kursiyer Ayhan Kaya kemençelerini kullanıyor.
KEMENÇEMİZİN SESİ DAHA ÇOK YÜKSELSİN DİYE Atölyemiz toplu alımlarda hem kaliteli hemde hesaplı Kemençeleri imal etmek için sipariş bekliyor.. Kemençe ile birlikte At Kuyruğu Yay, Tekli Kemençe Kılıfı, Reçine ve Yedek Kemençe Teli takım olarak Kampanya Fiyatına dahildir..
Bu kampanya ile birlikte Paşabahçe Gümüşsuyu'ndaki Ayhan Kaya-BEYKOZ KEMENÇE ATÖLYESİ=Yapım, Tamir, Bakım ve Kurs hizmetlerini Kemençe Sanatcısı Yunus Emre Kurt'un notalı ve pratik öğretme teknikleriyle öğrenci sayısını her geçen gün artırıyor..
Kemençe Sevdalıları Kemençe Ustası Ayhan kaya ve Kemençe Sanatcısı Yunus Emre Kurt'un öğretmenliği ile dahada keyiflenecek, Karadeniz müziğinin zenginliklerini yaşayacak..

Ayhan Kaya-BEYKOZ KEMENÇE ATÖLYESİ = Yapım, Tamir ve Kurs Hizmetleri
http://beykozkemenceatolyesi.blogspot.com/
Ayhan Kaya...: 0535 791 00 60
Yunus E. Kurt: 0555 228 13 29
ADRES:Gümüşsuyu Çiftehavuzlar Yolu No:55 Pk.34800 Paşabahçe/Beykoz-İstanbul

28 Ağustos 2010 Cumartesi

BU DUT TOMRUKLARI YAKINDA KEMENÇE OLUP, ÇALIP OYNATACAK!..


Beykoz Kemençe Atölyesi’nin Ayhan Usta’sı bu yaz başında Elmalı Köyü’nden temin ettiği dut ağacı tomruklarını atölyenin önünde dinlendiriyor. Yaz sıcakları dut ağaçlarının nemini azaltırken sesini artırıyor.Dut ağaçları kemençe olmak yolunda sonbahar, kış ve ilkbaharı geçirdikten sonra Ayhan Ustanın marifetli elleriyle Karadeniz’in sesi olacak.. Beykoz Kemençe Atölyesinin gönül dostu kemençe sanatçıları şimdiden bu dut ağaçlarından yapılacak 7 veya 8 adet kemençelerin sesini heyecanla bekliyor.

Beykoz Kemençe Atölyesi faaliyete başladığı günden beri Kemençe Ustası Ayhan Kaya ve Kemençe Sanatçısı Yunus Emre Kurt yönetiminde yapım, tamir ve kurs hizmetlerini sürdürüyor.. Klasik kemençe yanında sanatçıların istek ve karakteri, bölgesel özellikleri de dikkate alınarak yeni ses ve kemençe yapım çalışmaları ekip halinde başarıyla yürütülüyor.